Sammen for Hamar

Hamar Arbeiderpartis program 2023 – 2027

Motiv fra Furnesvegen mot Hamar Domkirke. Foto: Tord Kristian Skancke

Et kjent motiv for hamarsinger. Tulipanbedet i krysset mellom Furnesvegen og Arvesens veg i forgrunnen av silhuetten av Hamar Domkirke. Foto: Tord Kristian Skancke

Arbeiderpartiet former framtidas Hamar

Arbeiderpartiet er et sosialdemokratisk parti tuftet på verdiene frihet, likhet og solidaritet. Vårt mål er at folk skal kunne leve trygge og meningsfulle liv. Vi vil bygge sterke fellesskap, som utjevner sosiale forskjeller og gir frihet for alle. Vår velferd er et resultat av at alle bidrar til fellesskapet.

I en polarisert verden, med økende forskjeller, mennesker på flukt og naturkatastrofer forårsaket av klima, må solidariteten være internasjonal. Vi legger FNs bærekraftmål til grunn, og skal bidra lokalt til å oppfylle disse. Derfor vil vi arbeide for like muligheter, utdanne nye generasjoner, skape grønne arbeidsplasser og bygge nødvendig infrastruktur.

Et trygt og godt Hamar med framtidsperspektiv krever nytenking, utvikling, attraktive arbeidsplasser og boliger i alle prisklasser.Hamar er en god kommune å bo i. Det er kort vei til alt – til jobben, skolen, barnehagen, butikkene, kulturtilbudene og nærhet til fri natur – med Mjøsa og strandsonen, Furuberget, Klukhagan og Hedmarksvidda.

Det er et faktum at Hamars økonomiske spillerom er begrenset, i likhet med de fleste andre norske kommuner. Vi blir flere eldre, og både befolkningsutviklingen og kravene til gode velferdstjenester gjør at vi må foreta riktige og rettferdige politiske prioriteringer. Politikk er lagarbeid og at alle inviteres med. Arbeiderpartiet ønsker større kommunal innsats for inkludering og integrering. Vi skal være stemmen til de som ikke kommer til orde, eller ikke blir hørt. Innbyggernes behov for gode velferdstjenester vil vi alltid sette først, og prioritere tiltak som motvirker utenforskap.

Sammen skal vi skape et Hamar for alle.

Hamar Arbeiderparti går til valg på tre politiske prosjekter i neste periode:

• Hamar – et solidarisk og inkluderende samfunn

• Et taktskifte i klimapolitikken

• Styrke Hamars synlighet og posisjon

Et flott sted å være aktiv er på Lavsjømyrene på Hedmarksvidda i Vang, ved grensa mellom Hamar og Løten. Foto: Tord Kristian Skancke

Et flott sted å være aktiv er Lavsjømyrene i Vang, på grensa mellom Hamar og Løten. Foto: Tord Kristian Skancke

Hamar - et solidarisk og inkluderende samfunn

Inkludering i oppvekst, utdanning og arbeid

Gode oppvekstsvilkår er avgjørende for at barn og unge skal oppleve trygghet, omsorg og utvikling fra tidlige barneår. Kommunen må sikre kvaliteten på barnehagetilbudet og antallet plasser må følge behovet.

Skole og SFO skal sees i sammenheng. Vi styrker den offentlige skolen med gode skolebygg og lærere, slik at kvaliteten i skolen sikres og at alle får gode tilbud. Innholdet kan utvides gjennom samarbeid med naturskolen og kopling av aktivitetsskolen opp mot idrett og kultur. Vi vil utnytte kapasiteten i våre idrettsanlegg bedre, og gi breddeidretten gode betingelser for drift. For barn og unge som ønsker å utvikle andre ferdigheter, skal Hamar kulturskole ha forutsigbar finansiering til opplæring innenfor musikk, visuell kunst og dans.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Opprettholde tilbudet «Åpen barnehage» og innføre løpende inntak i tillegg til hovedopptaket

• Innføre søskenmoderasjon på tvers av barnehage og SFO

• Styrke det faglige teamet rundt den enkelte elev

• Sikre at alle barn og unge får mulighet til å delta på fritidsaktiviteter

• Utvide Ankerskogen Idrettshall til en flerbrukshall

Et velutviklet og inkluderende arbeidsliv er nøkkelen til et inkluderende samfunn. Arbeid utjevner forskjeller og er viktig for den enkelte og for samfunnet. Arbeiderpartiet har nulltoleranse for mobbing, diskriminering og seksuell trakassering. Vi vil føre en politikk som kan bidra til arbeid for alle. Målet er at flere skal kunne leve av sitt arbeid, og at eksempelvis ungdom, innvandrere og uføre skal kunne utnytte sin arbeidsevne og inkluderes i arbeidslivet.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Legge til rette for praksis i arbeidslivet for elever i ungdomsskolen

• Fange opp unge som dropper ut av skolen med tilrettelagte aktiviteter

• Gi alle tilgang på utdannings- og aktivitetstilbud, og samarbeide med Nav om tiltak som bidrar til inkludering og deltakelse

• Forsterke språksatsingen med utvidet timetall, både i norskopplæring og fremmedspråk

Ridehusstranda. Foto: Tord Kristian Skancke

Innsatsen fra frivillige er uvurderlig i mange sammenhenger. Viktige begivenheter og aktivitet i kommunen, for næringslivet eller i kulturlivet hadde ikke latt seg gjennomføre uten frivillig innsats. Samtidig som utgifter spares, opplever de frivillige selv deltakelse og økt tilhørighet. Frivilligheten er også viktig for å skape sosiale møteplasser.

Det er et økende behov for frivillig innsats på mange samfunnssektorer. Ensomhet og utenforskap er en økende utfordring som krever oppmerksomhet. Stadig flere eldre bor hjemme, og har behov for praktisk hjelp til små og store oppgaver i hverdagen.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Sikre forutsigbare rammevilkår for frivilligheten

• Gjøre det enkelt å bidra med frivillig innsats gjennom etablering av en kommunal frivillighetsportal, som øket synlighet og bidrar til rekruttering og aktivitet

• Etablere en kommunal frivillighetskoordinator

Frivilligsentralen er et viktig sted for mange. Foto: Tord Kristian Skancke

Trygge og gode helse- og omsorgstjenester

Befolkningsutviklingen tilsier at vi blir færre som skal levere tjenester til flere, samtidig som kravene blir høyere. Vi har rekrutteringsutfordringer i hele offentlig sektor, men særlig innen helse- og omsorg. Flere oppgaver kan løses med å ta i bruk ny teknologi, samtidig som vi må ha tilstrekkelig faglig bemanning.

Samarbeid og samordning blir nøkkelen, for at brukere, pasienter og pårørende skal få hjelp når de trenger det, utfra den enkeltes behov og mestringsevne. Kommunens oppgaver og ansvar må gjennomgås. Vi må evne å se hele mennesket i hele livsløpet, og bidra til at folk er i stand til åmestre egne liv. Psykisk helse må prioriteres.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Ta i bruk velferdsteknologi i alle kommunale eldre -, helse - og omsorgsboliger

• Øke kompetansen og bemanningen i helse- og omsorgssektoren og lage en rekrutteringsplan

• Etablere nye/renovere eksisterende omsorgsboliger/eldretun og sykehjemsplasser

• Styrke tilbudet innen psykisk helse

• Arbeide mot digitalt utenforskap

Bolig til alle

Boligen er, ved siden av utdanning, arbeid og helse, det viktigste for folks trygghet og velferd. Vi er opptatt av at retten til bolig må ivaretas. Det betyr at folk kan bo til en overkommelig pris. Den kommunale planlegging og boligpolitikken må tilpasses førstegangsetablerere og barnefamilier.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Bruke etablering av det kommunale tomte- og eiendomsselskapet til økt boligbygging i tråd med innbyggernes behov

• Bygge tilpassede boliger til barn og ungdom med særskilte behov

• Samarbeide med Husbanken/andre aktører med sikte på tiltak som kan få unge i på boligmarkedet, f.eks. leie til eie

Fyret på Tjuvholmen. Foto: Tord Kristian Skancke

Et taktskifte i klimapolitikken

Hamar er en kompakt by, med tradisjon for fortetting og utvikling av bydelene. Arbeidet med Hamar som kompakt by må fortsette, samtidig som kommunen bindes sammen med gang- og sykkelveier. Det grønne skiftet i Hamar må bygge på økt samspill mellom by og land og flere grønne arbeidsplasser.

Kommunen har et rikt landbruksareal, stort naturmangfold og huser Heidner-gruppen, NCE Heidner Bio cluster, som er Norges ledende næringsklynge innen grønn bioøkonomi og bærekraftig matproduksjon. Kommunen har dermed gode forutsetninger for å ta en nasjonal lederrolle innen bærekraftige og innovative klima- og miljøløsninger.

Det gjelder å ta klimakloke samfunnsgrep, derfor må miljø- og klimahensyn veie tungt i alle samfunnsspørsmål. Bærekraft handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Stille konkrete miljøkrav i kommunens innkjøp, anskaffelser og reguleringsplaner

• Gjøre kollektivtransport, gang- og sykkel traséer mer attraktivt, slik at bruk av personbil i sentrumsnære strøk kan begrenses

• Få til innfartsparkeringer med kollektivforbindelser og sikre sykkelparkeringer (sykkelhoteller) ved kollektiv-knutepunkt

• Stimulere til bruk av alternative energikilder, og lage en plan for solceller på tak av kommunale bygg

• Støtte etablering av en økolandsby

• Ta initiativ til en ny «Mjøsaksjon» sammen med nabokommunene

Grønne arbeidsplasser

Hamarregionen er et naturlig tyngdepunkt og vertsregion for store deler av den grønne industrien. Vi har derfor et særlig ansvar for å legge til rette for utvikling av grønne næringer.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Stille bærekraftkrav til bedrifter og gründere som mottar kommunal støtte

• Innføre «grønt kort» som gir prioritet i plan- og byggesaker og raskere kommunal saksbehandling

Mobilitet, trivsel og folkehelse

Kompakte byer reduserer transport- og energibehov. Gjør vi riktige valg, kan det øke trivselen og bedre folkehelsa. Vi vil bevare sammenhengende grøntområder rundt byen der naturmangfoldet må respekteres. Våre bynære rekreasjonsområder må vedlikeholdes og utvikles. Hamar er en mangfoldig by med sin blanding av boliger, handel, service og næring med gode muligheter for aktive og sosiale møteplasser for alle deler av befolkningen.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Prioritere sammenhengende tur- og sykkelruter gjennom byen med trygge krysningspunkter, også til vinterbruk

• Ha trygge og trafikksikre gang- og sykkelveger til og rundt barneskoler og idrettsanlegg

• Ivareta allemannsretten og sikre universell utforming
  • Bevare Klukhagan som sammenhengende skog- og grøntstruktur og ivareta sti- og løypesystemet
Hamar by er et knutepunkt. Foto: Tord Kristian Skancke

Hamar by er et knutepunkt, både til lands, til vanns og til himmels (!?). Foto: Tord Kristian Skancke

Styrke Hamars synlighet og posisjon

Hamar Arbeiderparti har høye ambisjoner for Hamar. Vilje til samarbeid lokalt, regionalt og nasjonalt er nøkkelen til å få større gjennomslag på viktige områder, som infrastruktur og nye arbeidsplasser. Vi tror på at allianser og samarbeid gir bedre resultater enn å opptre alene.

Gjennom tett og tillitsfullt samarbeid med næringsliv, kommuner, fylkeskommunen og staten, skal vi ta initiativ og gjennomføre tiltak som setter Hamars fortrinn på den politiske dagsordenen. Hamar skal framstå som inviterende, inkluderende og inspirerende, og vi skal synliggjøre Hamarregionens kvaliteter og muligheter.

Hamar skal være en viktig by i og for Innlandet. Vi skal videreutvikle rollen som regionsenter, handelssted, kulturell møteplass og arena for tjenesteyting. Hamar er vertsby for store kultur- og idrettsarrangementer og stolt hjemmearena for flere toppidrettslag.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Prioritere det regionale samarbeidet for å sikre en felles stemme inn mot nasjonale myndigheter og beslutningstakere

• Sammen med Stange, Løten og Ringsaker se på naturlige satsingsområder for å møte våre felles utfordringer

• Delta i Mjøsbysamarbeidet

Næringsliv, vekst og utvikling

Hamarregionen bidrar til nasjonal vekst og utvikling innen flere områder. Dette ser vi innenfor bioøkonomi, reiseliv, spill/underholdning og fornyelse av offentlig sektor. Kvalitet i forskning og høyere utdanning er viktige for hvor godt vi lykkes. Gode vei- og jernbaneforbindelser vil være helt avgjørende.

Digitalisering åpner for nye løsninger. Vi må legge til rette for at teknologien skaper flere arbeidsplasser enn den tar. Vi har gode IKT-miljøer, blant annet landets fremste innen spillteknologi. Disse må kobles på og utnyttes av flere deler av næringsliv og samfunnsliv i regionen.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Være pådriver for statlige selskapers tilstedeværelse i Hamarregionen, og utflytting av statlige arbeids-plasser til Hamar

• Styrke og utvikle Hamar som en attraktiv studentby

• Videreutvikle lokale og regionale nettverk og klynger bl.a. bioøkonomi, spill- og VR-relaterte nettverk samt E-sport

• Arbeide for at dobbeltsporet videreføres til Hamar stasjon, med togavganger sørover frem til midnatt

• Aktivt påvirke en rask oppgradering av stasjonsområdet og utvikling av godsområdet

Vernebygget og domkirkeruinene. Foto: Tord Kristian Skancke

Hamar – med et levende sentrum og planer for bydelene

Hamar Arbeiderparti vil samhandle med utbyggere, gårdeiere, beboere og næringsdrivende for å utvikle et levende sentrum med urbane kvaliteter. Liv i sentrum i et samspill med aktive bydeler er en forutsetning for tilflytting og trivsel. Vi vil reformere arealpolitikken gjennom å utvikle bydelenes fortrinn og fordelene ved å være en by- og land-kommune. Hamar har en særegen strandsone. Nærheten til Mjøsa og fjellområdene kombinert med urbane tilbud i toppklasse er unikt.

• Vitalisere og åpne hele strandsonen fra Åkersvika til Jessnes

• Ivareta Hamars særegenheter og kulturminner, med småhusbebyggelse og moderate byggehøyder

• Fortsette opprustning av gater, torg og plasser og bedre fremkommeligheten vinterstid

Bygge på kultur og tradisjoner

Hamar er hovedsete for det regionale teatret, museer og tradisjonsrike festivaler. Lag i eliteserien i mange idretter og lange tradisjoner for skøytesport gjør at tilbudene er rike. Skal du bygge framtida er det viktig å kjenne historien, og med det som utgangspunkt vil vi utvikle tilbudene videre. Domkirkeodden er vårt største historiske kulturminne, som bærer på framtidige muligheter for mer turisme og spennende arrangementer.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Ta vare på verdifulle kulturminner, og søke nye muligheter innen kulturarven for verdiskaping og formidling
  • Arbeide for økt støtte og anerkjennelse til lokale kulturinstitusjoner

• Prioritere å senke kostnadene for barn og unges tilgang til og deltakelse i idrett og kultur

• Etablere et Rolf Jacobsen – senter i samarbeid med Anno museum

Hamar kommune som attraktiv arbeidsgiver

For å bli oppfattet som en attraktiv kommune, som kan tiltrekke seg kompetent arbeidskraft og rekruttere bredt, må kommunen være en god arbeidsgiver.

Et inkluderende arbeidsliv innebærer en åpen ytringskultur og at medarbeiderne skal være trygge på arbeidsplassen. Det er nulltoleranse for trakassering og mobbing, og ingen skal oppleve ulovlig eller urimelig forskjellsbehandling.

Hele og faste stillinger skal være hovedregelen i Hamar kommune.Sammen med arbeidslivets organisasjoner vil vi jobbe aktivt for å byggeen heltidskultur og gjennomføre lokale tiltak for å redusere uønsket deltidsarbeid. Hamar kommune skal bygge på de ansattes kompetanse, utvikle og etterutdanne egne medarbeidere. Ansattes faglighet og integritet gir det beste grunnlaget for at kommunen skal kunne utføre sine oppdrag som velferdsyter og sørge for gode tjenester til innbyggerne.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Arbeide for et inkluderende arbeidsliv med nulltoleranse for trakassering og mobbing

• Ha faste, hele stillinger som hovedregel

• Styrke kommunens rolle som samfunnsutvikler, myndighetsutøver og tjenesteprodusent

Hamar kommune som seriøs offentlig oppdragsgiver

Arbeiderpartiet skal være den viktigste pådriveren for å sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv, med ordnede forhold og rettferdige kjøreregler. Vi skal samarbeide med partene i arbeidslivet i tett dialog med fagbevegelsen.

Dette gjelder også for Hamar kommune, som skal stille krav til sine tilbydere om seriøsitet og ryddige forhold. Gjennom sin posisjon som innkjøper vil vi påse at kommunen stiller krav om lærlinger, faste ansettelser, fagkompetanse, og norske lønns- og arbeidsvilkår.

Hamar Arbeiderparti vil:

• Innføre nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser (Norgesmodellen)

• Gjennom anbud knyttet til anskaffelser av bygg og anlegg benytte kontraktsvilkår som forebygger sosial dumping og motarbeider arbeidslivskriminalitet

• Sikre at lønns- og arbeidsvilkår styrkes ved anbudsprosesser, oppsplitting av selskaper og andre endringer i selskapsstruktur

Noen av kandidatene for Hamar Arbeiderparti ved valget 2023.